TOKOH-TOKOH PENGARANG KARYA AGUNG
Ketokohan merujuk kepada
kekuatan dan keistimewaan seseorang tokoh. Pengarang yang akan dibincangkan
ialah Tun Seri Lanang, Raja Ali Haji, Hamzah Fansuri, Sheikh Syamsuddin Al
Sumatrani dan Abdullah Munsyi. Tun Seri Lanang terkenal sebagai penulis historiografi,
Raja Ali Haji karyawan intelektual, Hamzah Fansuri dalam bidang puisi masnawi,
dan Sheikh Syamsuddin Al-Sumatrani anak murid beliau manakala Abdullah Munsyi
merupakan tokoh kesusasteraan.
TUN
SERI LANANG
Tun
Seri Lanang merupakan penulis dan pengarang Sejarah Melayu. Walaupun banyak
pandangan yang berbeza daripada kedudukannya sebagai pengumpul, penyusun, penyunting
dan pengarang, tetapi Tun Seri Lanang tetap dipersetujui sebagai orang yang
bertanggungjawab dalam merealisasikan kehendak Sultan Abdullah Maayah Shah Ibni
Sultan Ala Jalla Abdul Jalil Syah, dalam suatu majlis di hadapan pembesar
negeri menyatakan kewujudan sebuah Hikayat Melayu di Goa, Sulawasi. Baginda
memerintahkan didapatkan kitab tersebut, diperbaiki dan dibaca untuk panduan
generasi akan datang.
Tun Sri
Lanang adalah nama timang-timangan yang diberikan kepada Tun Muhammad, anak Tun
Ahmad Paduka Raja yang merupakan seorang Bendahara Kerajaan Johor pada kurun
ke-17 Masihi. Beliau telah dilahirkan di Bukit Seluyut, Batu Sawar, Johor pada
tahun 1565. Beliau adalah Bendahara Johor pada ketika itu dan setelah Johor
kalah dalam peperangan dengan Aceh yang pada ketika itu diperintah oleh Sultan
Iskandar Muda Aceh. Beliau kemudiannya telah dibawa ke Aceh pada tahun 1613 dan
telah menetap di negeri Samalanga. Pada ketika itu, ramai bangsawan dan rakyat
Johor yang mengikut beliau ke Aceh dan dikatakan seramai ribuan orang yang
mengikut beliau ke sana. Sultan Iskandar Muda telah melantik beliau sebagai
penasihat utama Baginda dan diberi delaran ‘Orang Kaya Datuk Bendahara Seri
Paduka Tun Seberang’.
Beliau
telah mendirikan pusat penyebaran agama Islam dan pendidikan terutamanya di
negeri-negeri pesisir timur Aceh. Beliau kemudiannya telah di angkat menjadi
raja di negeri Samalanga pada tahun 1615. Beliau telah mangkat pada tahun 1659
di Lancok dan telah dimakamkan di sana. Pada waktu itu, beliau telah berjaya
menjadikan negeri Samalanga sebagai sebuah pusat penyebaran agama Islam di
timur Aceh dan sehingga kini pun kawasan tersebut masih lagi menjadi tumpuan
bagi sesiapa sahaja yang ingin mendalami ilmu agama.
Tun Sri
Lanang sangat dikenali oleh kerana karyanya iaitu Sulalatus Salatin
(Sejarah Melayu)yang merangkumi pelbagai sejarah masyarakat Melayu, Jawa,
Brunei, Patani dan Campa. Kebenaran tentang beliau sebagai penulis asal atau
sekadar penyunting kitab tersebut tidak dapat dipastikan dengan tepat. Namun
menurut Syeikh Nuruddin al-Raniri, ulama dan penasihat agama Sultan Aceh, telah
memperakukan Tun Sri Lanang sebagai pengarang dan penyusun Sulalatus
Salatin kerana beliau kenal rapat dengan Tun Sri Lanang. Kitab
tersebut telah dapat disiapkan penulisan dan penyuntingannya oleh Tun Sri
Lanang dalam masa dua tahun iaitu pada tahun 1614 selepas tarikh penulisannya
yang dimulai pada tahun 1612 Masihi. Sulalatus Salatin adalah
diperakui sebagai satu sumber terkaya dan terlengkap yang menceritakan tentang
sejarah bangsa-bangsa di Nusantara.
Karya-karya
yang dimuatkan dalam kitab ini termasuklah yang berunsur humor dan kisah-kisah
cinta serta salasilah raja-raja yang telah disampaikan mesejnya kepada pembaca
melalui imaginasi yang kaya, lukisannya yang tepat dan tajam. Pengarang juga
berjaya menunjukkan penguasaan beliau dalam pelbagai bahasa asing
seperti bahasa Arab dan Jawa. Penggunaan bahasa Melayunya pula dikarang dengan
indah dan sesuai dijadikan panduan penulisan sepanjang zaman. Melalui karya
ini, dapat dibuktikan bahawa penulis iaitu Tun Sri Lanang mempunyai minat yang
tinggi dengan sejarah dan suasana pergolakan politik Melaka pada waktu itu.
Beliau sangat berminat membaca naskhah sastera dan sejarah tertua seperti
Hikayat Raja-raja Pasai (Kesultanan Pasai-Samudra) yang sedikit sebanyak
menyumbang kepada idea penulisan dalam karya Sulalatus Salatin.
Kini, ratusan puisi, drama, filem, lukisan, esei dan karya sejarah adalah
diilhamkan daripada kitab Sulalatus Salatin yang juga banyak
diterjemahkan ke dalam bahasa lain seperti bahasa Jerman, Russia dan Inggeris.
Sumber : Mohd Rashid Md Idris et. al. (2013). Pengayatan Karya Agung Melayu.Tangjung
Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris :http://bintangpelangiku.blogspot.com/2011/07/tun-sri-lanang-pengarang-danpenyusun.html
RAJA ALI HAJI
Raja Ali Haji ( 1809 – 70 ). Beliau ialah salah seorang di
antara sasterawan yang sezaman dengan Abdullah tetapi mempunyai
latar pendidikan yang berbeza. Raja Ali Haji yang berpendidikan Arab
masih mengekalkan bahasa Melayu Klasik yang banyak dipengaruhi oleh
perkataan Arab dan struktur bahasa Arab. Perhatikan bahasa yang terdapat di
dalam petikan Tuhfat Al-Nafis seperti yang berikut ini:
Bis-mi’llahi’r-rahmani’r-rahim.Maka pada ketika di dalam
Hijrat al-Nabi salla Allahu ‘alaihi wasallam seribu dua ratus delapan puluh dua
tahun dan pada tiga haribulan Syaaban yang maha besar dan berbangkitlah hatiku
bahawa memperbuat kitab ini yang simpan, dan di dalamnya menyatakan silsilah
dan perjalanan dan tawarikh dan segala anak-anak mereka itu. Dan aku namai akan
dia “Tuhfat al-Nafis” pada menyatakan kelakuan daripada Raja-raja Melayu serta
Bugis.Padahal mengharapkan aku akan Allah yang mengampuni daripada tersalah
pada segala tawarikh dan perjalanannya.Ya Tuhanku, perkenankan oleh-Mu akan
pinta hamba-Mu intiha.
Walaupun Raja Ali Haji dapat dikatakan sezaman dengan
Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi,tetapi bahasa mereka Nampak jauh berbeza. Hal
ini tidaklah menghairankan kerana mereka memiliki latar belakang pendidikan
yang berbeza, kerjaya yang berbeza dan lingkungan yang berbeza. Abdullah
berpendidikan Inggeris, bekerja sebagai penterjemah bahasa Inggeris dan hidup
di tengah-tengah masyarakat perdagangan di Singapura.Raja Ali pula
berpendidikan Arab, pendakwah dan hidup di tengah-tengah masyarakat pertanian
di Riau.
Raja Ali Haji merupakan seorang penulis yang berbakat pada
zamannya. Sumbangan beliau dalam lapangan bahasa, persuratan, sejarah dan agama
telah menjadi bahan kajian ramai sarjana dan orientalis. Di antara
beberapa karya beliau yang penting ialah sebuah karya yang berjudul
Bustanul-Katibin Lissubyanil-Muta’alimi atau dalam bahasa Melayu, Kitab
Perkebunan Jurutulis bagi Kanak-kanak yang Hendak Menuntut Belajar Akan Dia.
Hasilnya merupakan sebuah karya kritis tentang nahu bahasa Melayu. Buku ini
dikarang oleh beliau pada 20 Syaaban 1273 bersamaan 15 April 1857.Buku ini
diusahakan dengan menggunakan cap batu di penyegat. Karya ini banyak diulas dan
diterjemahkan ke dalam bahasa Belanda oleh Van Ronkel dalam Tijdschrift Voor
Indische Taal Land-en Volkenkunde pada tahun 1901.
Bustanul-Katibin mengandungi mukadimah (pendahuluan), 31
fasal dan khatimah (penutup) serta tebalnya 70 halaman. Isinya pula boleh
dibahagikan kepada dua bahagian,satu bahagian berkenaan penulisan
Melayu dan bahagian-bahagian yang lain berkenaan nahu bahasa Arab yang telah
disesuaikan dengan bahasa Melayu. Mengenai bahagian yang pertama ini
dapatlah dikatakan bahawa pengarang agak berjaya, tetapi tidak pada bahagian
yang kedua itu. Buku ini dianggap kurang memuaskan oleh sarjana Belanda yang
bernama H. Von de Wall. Namun begitu, bagi masyarakat Melayu pada zaman itu
karya tersebut merupakan sebuah karya yang bernilai.Buku itu juga telah
digunakan secara meluas di sekolah-sekolah Melayu di Johor dan Singapura. Raja
Ali Haji boleh dianggap sebagai ‘pujangga’ bercorak klasik yang akhir sekali,
dan fakta ini terdapat dalam karyanya itu. Beliau cuba
menggunakan system penggunaan nahu untuk bahasa Melayu, tetapi apa
yang sebenarnya berlaku ialah beliau masih lagi mempertahankan bahasa klasik.
Sebuah lagi karya Raja Ali Haji yang penting berkaitan
bahasa Melayu ialah Kitab Pengetahuan Bahasa.Buku ini merupakan usaha yang
berkaitan lapangan-lapangan perkamusan. Buku ini ditulis dalam tahun 1858
tetapi diterbitkan pertama kalinya pada tahun 1928 M oleh percetakan
Al-Ahmadiah di Singapura. Dalam memperkatakan perkembangan bahasa Melayu pada
abad kesembilan belas, kita tidak boleh lari daripada memperkatakan kegiatan
sasteranya. Raja Ali Haji tidak ketinggalan dalam menghasilkan karya
dalam bidang ini. Raja Ali Haji pernah mengarang sejumlah gurindam yang sangat
terkenal dalam lapangan sastera lama iaitu Gurindam Dua Belas.Gurindam ini
diciptanya dalam dua belas fasal; ada fasal yang bersangkutan dengan soal –soal
ibadat perseorangan, kewajipan raja-raja dan sifat-sifat bermasyarakat. Ada
pula yang berkaitan dengan tugas orang tua terhadap anak mereka, kewajipan anak
kepada orang tua dan lain-lain lagi. Gurindam-gurindam ini pernah disiarkan
dalam jurnal berbahasa Belanda iaitu Tijdschrift Voor Indische Taal Land-en
Volkenkunde No.2, pada tahun 1853 dengan judul De Twalf Spreukgedichten.
Dalam bidang sejarah, terdapat dua buah karya Raja Ali
Haji yang penting iaitu Kitab Salasilah Melayu dan Bugis dan Tuhfat al-Nafis.
Kitab Salasilah Melayu dan Bugis telah dihasilkan pada tahun 1860, sementara
kitab Tuhfat al-Nafis pula dihasilkan pada tahun 1865. Kedua-dua karya ini
membincangkan hal-hal yang berkaitan dengan raja-raja Bugis, asal usul mereka dan
pergolakan politik yang mereka alami sehingga menyebabkan mereka tersingkir
daripada kuasa diraja tradisonal dari kepulauan Riau. Tuhfat al-Nafis pula
merupakan sebuah hasil sejarah Melayu yang penting. Karya sejarah ini
memperlihatkan betapa besarnya Raja Ali Haji sebagai seorang ahli sejarah dan
pencatat peristiwa zamannya. Buku ini dibahagikan kepada dua bahagian. Pertama,
kandungannya memperkatakan hal-hal yang berlaku sebelum zamannya yang
merangkumi lapan puluh peratus daripada kandungannya. Sementara bahagian kedua,
memperkatakan sejarah semasa yang ditulis berlaku ketika hayatnya.
Faktor yang menganggap Raja Ali Haji sebagai pelopor
penulisan sejarah Melayu di kalangan tokoh-tokoh ssejarah tradisional yang lain
ialah kerana kesedarannya dalam menulis sejarah, serta motif penulisannya
adalah untuk kepentingan sejarah. Jika kita tinjau dari sudut nahu pula, kita
dapati beliau begitu terpengaruh dengan nahu Arab.Namun begitu kita tidaklah
boleh menyamakan kedudukan beliau pada masa itu dengan keadaan yang ada pada
zaman ini. Didikan yang beliau perolehi pada masa itu adalah masih bercorak
tradisional dan gaya bahasa yang digunakannya adalah bersesuaian dengan gaya
bahasa pada masa tersebut.
Raja Ali Haji meninggalkan beberapa banyak karya yang
terkenal dan menjadi kajian intelektual baik peringkat alam Melayu mahupun
peringkat antarabangsa, iaitu Gurindam Dua Belas, ( 1846 M ), Bustanul- Katibin
Lissubyanil-Muta’alimi,(1267 H/1850 M ), Kitab Pengetahuan Bahasa (1865 M),
Salasilah Melayu dan Bugis (1860 M) Tuhfat al-Nafis (1865 M), Thamarat
al-Muhimmat Li Jafahli al umara Wal Kubara Li Ahli al Mahkamah,Syair Nikah,
Syair Gemala Mustika, Syair Abdul Muluk, Jauharat Makmunah, Syair Suluh Pegawai
dan lain-lain.
Sumber :http://zaifulzanirisham.blogspot.com/2011/11/2.html
HAMZAH FANSURI
Hamzah
Fansuri adalah tokoh ugama yang menggegarkan dunia melalui puisi-puisi sufinya.
Menurut sastrawan Abdul Hadi MW, Hamzah Fansuri merupakan pencipta "syair
Melayu" yang bercirikan puisi empat baris dengan pola rima akhir
"a-a-a-a". Bakatnya sebagai sasterawan besar terserlah dalam
kemampuan dan kreativitinya merubah bahasa lama menjadi bahasa baru dengan cara
memasukkan ratusan kata Arab, istilah konseptual dari Al Quran dan falsafah
Islam. Bahasa ini kemudiannya menjadi sebagai bahasa intelektual yang dihormati
sebab dapat menampung gagasan baru yang diperlukan pada zaman itu. Hamzah
Fansuri lahir di Barus atau Fansur iaitu sebuah kawasan yang merupakan pusat
pendidikan Islam dan melahirkan ramai ulama terkenal.Hamzah mendapat pendidikan
di merata tempat seperti Jawa, Tanah Melayu, India, Parsi dan negara-negara
Arab.
Sekembalinya
ke Barus, beliau menjadi guru agama di Aceh pada zaman pemerintahan Sultan
Alauddin Riayat Syah ( 1588-1604). Salah seorang pelajarnya ialah
Syamsuddin Al-Sumaterani. Hamzah berkebolehan dalam bidang pendidikan dan
pernah menjadi penasihat kepada Sultan Aceh dan banyak membantu Sultan Aceh
dalam hal pentadbiran negeri. Hamzah bukan sahaja ulama tetapi juga seorang
sasterawan. Beliau menguasai bidang agama, fikah, tasawuf, mantik,
sejarah, falsafah, dan menguasai pelbagai bahasa seperti Urdu, Arab dan Parsi.
Dalam bidang sastera, Hamzah terkenal sebagai seorang penyair. Karangan
syairnya banyak mengandungi unsur falsafah yang tinggi. Hamzah telah
memperkenalkan sastera sufi atau mistik. Hamzah adalah pengasas dan berpegang
kuat kepada Aliran Wahdatul Wujud. Beliau telah mendirikan madrasah dan
mempunyai ramai pelajar atau pengikut dan merupakan pengarang pertama menghasilkan
karya kesusasteraan bercorak keagamaan.
Hamzah
adalah pengarang pertama menghasilkan karya kesusasteraan bercorak keagamaan
yang bersifat akhliah atau ilmiah. Karyanya ditulis dalam Bahasa
Melayu. Kebolehannya dalam pelbagai bahasa membolehkannya menghayati
karya-karya dari bahasa lain. Contoh karya Hamzah dalam bentuk puisi yang
berunsur agama dan tasawuf ialah Syair Perahu, Syair Dagang, Syair Burung
Pingai, dan Syair Sidang Fakir. Berdasarkan pemikiran beliau yang
tinggi dalam karya-karyanya beliau ditempatkan sebagai pelopor kesusasteraan
Melayu Moden oleh Syed Naquib Al Attas dan bukannya Munsyi Abdullah seperti
yang dikemukakan oleh sarjana Barat.
Pengaruh
karya-karya yang dihasilkan oleh Hamzah Fansuri terhadap masyarakat pada
zamannya amat besar terutama fahaman Wahdatul Wujud yang disebarkannya.
Pengikutnya yang terkenal ialah Syamsuddin Al-Sumaterani.
SHEIKH SHAMSUDDIN AL-SUMATRANI
Sheikh Shamsuddin
al-Sumatrani yang hidup abad 16-17 Masihi. Beliau adalah Sheikhul Islam atau
Mufti besar Aceh semasa zaman pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Shah Sayyid
al-Mukammil (1589-1604). Beliau juga terkenal sebagai salah seorang pendokong
kuat fahaman Martabat Tujuh .
Mungkin ramai yang tidak
menyedari ini, ulamak yang termasuk di dalam kumpulan empat orang ulamak agung
Aceh ini telah meninggal dunia dan dimakamkan di Melaka, bukannya di Indonesia!
Ini kerana beliau dipercayai terlibat sama dalam serangan Aceh ke atas Portugis
yang dilakukan tahun 1629, semasa Aceh berada di bawah pemerintahan Sultan
Iskandar Muda Mahkota Alam Johan Berdaulat (1607-1636). Tarikh wafat nya ada
dicatatkan oleh musuh pegangannya,Nuruddin ar-Raniri,iaitu pada malam Isnin,12
Rejab 1039H/1630M. Dikatakan makamnya masih ada lagi
di Kampung Ketek, juga dikenali dengan nama Kampung Pali, tidak jauh daripada
Masjid Kampung Hulu yang berusia hampir 300 tahun??
Sufi Legendaris dari
Nangroe Aceh :
Sejak lama Aceh telah dikenal
sebagai satu-satunya daerah yang aksentuasi keislamannya paling menonjol.
Selain menonjolnya warna keislaman dalam kehidupan sosio-kultur di sana,
ternyata di Serambi Mekah ini pernah tersimpan pula sejumlah Sufi ternama
semisal Samsuddin Sumatrani.
Syamsuddin Sumatrani adalah salah satu tokoh sufi
terkemuka yang telah turut men corak esoteris pada wajah Islam di Aceh.
Sayangnya perjalanan hidup sang sufi ini sulit sekali untuk dirangkai secara
utuh. Hal ini selain karena tidak ditemukannya catatan otobiografinya, juga
karena sukarnya mendapat sumber-sumber tepat yang dapat dirujuk. Bahkan tidak
kurang peneliti seperti Prof. Dr. Azis Dahlan yang pernah mengadakan penelitian
untuk disertasinya, merasa kesulitan mencari sumber-sumber mengenai tokoh sufi
yang satu ini. Diantara sumber tua yang dapat dijumpai mengenai potret
Syamsuddin Sumatrani adalah Hikayat Aceh, Adat Aceh, dan kitab Bustanu
al-Salathin. Itupun tidak memotret perjalanan hidupnya secara terperinci. Meski
demikian, dari serpihan-serpihan data sejarah yang terbatas itu, cukuplah bagi
kita untuk sekedar memperoleh gambaran siapa Syamsuddin Sumatrani dari spektrum
pemikirannya.
Mengenai asal-usulnya, tidak diketahui secara pasti bila
dan di mana ia lahir. Perihal sebutan Sumatrani yang selalu diiringkan di
belakang namanya, itu merupakan penisbahan dirinya kepada “negeri Sumatra”
alias Samudra Pasai. Sebab memang di kepulauan Sumatra ini dulunya pernah
berdiri sebuah kerajaan yang cukup ternama, yakni Samudra Pasai. Itulah
sebabnya ia juga adakalanya disebut Syamsuddin Pasai.
Menurut para sejarawan, penisbahan namanya dengan
sebutan Sumatrani ataupun Pasai mengisyaratkan adanya dua kemungkinan.
Kemungkinan pertama, orang tuanya adalah orang Pasai (Sumatra). Dengan demikian
maka bisa diduga bahwa ia sendiri dilahirkan dan dibesarkan di Pasai. Jika pun
ia tidak lahir di Pasai, maka kemungkinan kedua bahwa sang ulama terkemuka pada
zamannya ini telah lama bermukim di Pasai .
Berbicara tentang peranan Sumatra sebagai pusat
pengajaran dan pengembangan Islam, Negeri Pasai itu memang lebih dahulu
terkemuka daripada Banda Aceh. Paling tidak Samudera Pasai lebih dulu terkemuka
pada kisaran abad ke-14 dan 15 M, yakni sebelum akhirnya Pasai dikuasai oleh
Portugis pada tahun 1514. Sementara beralihnya tampuk kekuasaan Negeri Pasai
kepada Kerajaan Aceh Darussalam baru berlangsung pada tahun 1524.
Peranan dan Pengaruh
:
Pada masa pemerintahan
Sayyid Mukammil (1589-1604), Syamsuddin Sumatrani sudah menjadi orang
kepercayaan Sultan Aceh. Sayang dalam kitab Bustan al-Salathin sendiri tidak
disingkapkan bagaimana perjalanan Syamsuddin Sumatrani sehingga ia menjadi
ulama yang paling dipercaya dalam lingkungan istana kerajaan Aceh selama tiga
atau empat dasawarsa.
Syamsuddin Sumatrani
wafat pada tahun 1039 H/1630 M, dan selama beberapa dasawarsa terakhir dari
masa hidupnya ia merupakan tokoh agama terkemuka yang dihormati dan disegani.
Ia berada dalam lindungan dan bahkan berhubungan erat dengan penguasa Kerajaan
Aceh Darussalam.
Syamsuddin Sumatrani
adalah satu dari empat ulama yang paling terkemuka. Ia berpengaruh serta
berperan besar dalam sejarah pembentukan dan pengembangan intelektualitas
keislaman di Aceh pada kisaran abad ke-l7 dan beberapa dasawarsa sebelumnya.
Keempat ulama tersebut adalah Hamzah Fansuri (?-?), Syamsuddin Sumatrani
(?-1630), Nuruddin Raniri (?-1658), dan Abdur Rauf Singkel (1615/20-1693).
Mengenai ada tidaknya hubungan antara Syamsuddin Sumatrani dengan ketiga ulama
lainnya, ada baiknya disinggung seperlunya.
Mengenai hubungan Hamzah Fansuri dengan Syamsuddin
Sumatrani, sejarawan A. Hasjmy cenderung memandang Syamsuddin Sumatrani sebagai
murid dari Hamzah Fansuri. Pandangannya ini diperkuat dengan ditemukannya dua
karya tulis Syamsuddin Sumatrani yang merupakan ulasan (syarah) terhadap pengajaran
Hamzah Fansuri. Kedua karya tulis Syamsuddin Sumatrani itu adalah Syarah Ruba’i
Hamzah Fansuri dan Syarah Syair Ikan Tongkol.
Adapun hubungannya dengan Nuruddin ar-Raniri, hal ini
tidak diketahui secara pasti. Yang jelas adalah bahwa tujuh tahun setelah
Syamsuddin Sumatrani wafat, Raniri memperoleh kedudukan seperti sebelumnya
diperoleh Syamsuddin Sumatrani. Ia diangkat menjadi mufti Kerajaan Aceh
Darussalam pada tahun 1637 oleh Sultan Iskandar Tsani. Karena fatwanya yang
men-zindiq-kan (mengkafirkan) paham wahdatul wujud Syamsuddin Sumatrani, maka
para pengikut Hamzah Fansuri dan Syamsuddin Sumatrani dihukum oleh pihak
penguasa dengan hukuman bunuh. Bahkan literatur-literatur yang mereka miliki
dibakar habis. Namun demikian, para pengikut paham Sumatrani itu ternyata tidak
punah semuanya.Ada juga pendapat menyebut bahawa Syamsuddin Sumatrani pernah
belajar dengan Sunan Bonang, seorang Wali Allah di Tanah Jawa.
Pada kisaran tahun 1644 Raniri disingkirkan dari
kedudukannya selaku mufti kerajaan Aceh Darussalam. Ia pun terpaksa pulang ke
Ranir, Gujarat. Sebagai penggantinya, Sultanah Tajul Alam Safiatuddin
(1641-1675) kemudian mempercayakan jabatan mufti kerajaan kepada Saiful Rijal.
Saiful Rijal adalah seorang Minang yang juga penganut faham wahdatul wujud.
Pada waktu itu ia baru pulang kembali ke Aceh dari pendalaman kajian agama di
India. Dengan demikian, faham tasawuf Syamsuddin Sumatrani itu kembali mewarnai
corak keislaman di Kerajaan Aceh Darussalam.
Karya-karya :
Aktiviti penulisan
pengetahuan keislaman di Aceh memang dimulai oleh Hamzah Fansuri, yang
dilanjutkan oleh Syamsuddin Sumatrani sebagai murid nya. Apa yang ditulis oleh
Syamsuddin Sumatrani adalah senada dan seirama dengan fahaman dan tulisan
Hamzah Fansuri. Pengetahuan sufi tahap muntahi kedua tokoh ini tidak pernah
ditentang oleh Abdul Rauf bin Ali al-Fansuri (Syiah Kuala) sepertimana
diputarbelitkan dari sudut sejarah dan ilmiyah oleh setengah penulis yang
mengatakan Abdul Rauf Fansuri memihak kepada Nuruddin ar-Raniri.
Pembicaraan Martabat
7 yang dimulai dari Hamzah Fansuri turun kepada Syamsuddin
Sumatrani,turun kepada Abdul Rauf bin Ali al-Fansuri, kemudian kebelakang
disokong oleh beberapa orang ulama nusantara seperti Abdus Shamad al-Falimbani.
Didalam karya nya ‘Siyarus Salikin’, Abdus Shamad al-Falimbani mengiktiraf
karya-karya Syamsuddin Sumatrani sebagai ajaran tasauf peringkat muntahi.
Karya-karya Syamsuddin Sumatrani ditulis sebagian
berbahasa Arab, sebagian lagi berbahasa Melayu (Jawi). Diantara karya tulisnya
adalah seperti berikut:
1. Jawhar al-Haqa’iq (30 halaman; berbahasa Arab),
merupakan karyanya yang paling lengkap yang telah disunting oleb Van
Nieuwenhuijze. Kitab ini menyajikan pengajaran tentang martabat tujuh dan jalan
untuk mendekatkan diri kepada Tuhan.
2. Risalah Tubayyin Mulahazhat al-Muwahhidin wa
al-Mulhidin fi Dzikr Allah (8 balaman; berbahasa Arab). Karya yang telah
disunting oleb Van Nieuwenhuijze ini, kendati relatif singkat, cukup penting
karena mengandung penjelasan tentang perbedaan pandangan antara kaum yang
mulhid dengan yang bukan mulhid.
3. Mir’at al-Mu’minin (70 halaman; berbahasa Melayu).
Karyanya ini menjelaskan ajaran tentang keimanan kepada Allah, para rasul-Nya,
kitab-kitab-Nya, para malaikat-Nya, hari akhirat, dan kadar-Nya. Jadi
pengajarannya dalam karya ini membicarakan butir-butir akidah, sejalan dengan
paham Ahlus Sunnah wal Jama’ah (tepatnya Asy’ariah-Sanusiah).
4. Syarah Ruba’i Hamzah Fansuri (24 halaman; berbahasa
Melayu). Karya ini merupakan ulasan terhadap 39 bait (156 baris) syair Hamzah
Fansuri. Isinya antara lain menjelaskan pengertian kesatuan wujud (wahdat
al-wujud). Karya ini bukti yang cukup kuat bahawa Syamsuddin Sumatrani adalah
penyambung aktiviti dan bertanggungjawab menyebarkan ajaran guru nya Hamzah
Fansuri.
5. Syarah Sya’ir Ikan Tongkol (20 balaman; berbahasa
Melayu). Karya ini merupakan ulasan (syarh) terbadap 48 baris sya’ir Hamzah
Fansuri yang mengupas soal Nur Muhammad dan cara untuk mencapai fana’ di dalam
Allah.
6. Nur al-Daqa’iq (9 halaman berbahasa Arab; 19 halaman
berbahasa Me1ayu). Karya tulis yang sudah ditranskripsi oleh AH. Johns ini
(1953) mengandung pembicaraan tentang rahasia ilmu makrifah (martabat tujuh).
7. Thariq al-Salikin (18 halaman; berbahasa Melayu).
Karya ini mengandung penjelasan tentang sejumlah istilah, seperti wujud, ‘adam,
haqq, bathil, wajib, mumkin, mumtani’ dan sebagainya.
8. Mir’at al-Iman atau Kitab Bahr al-Nur (12 halaman;
berbahasa Melayu). Karya ini berbicara tentang ma’rifah, martabat tujuh dan
tentang ruh.
9. Kitab al-Harakah (4 halaman; ada yang berbahasa Arab
dan ada pula yang berbahasa Melayu). Karya ini berbicara tentang ma’rifah atau
martabat tujuh.
Sumber
: http://hikayatmelayu.wordpress.com/2012/12/11/sheiksyamsuddin/
ABDULLAH
MUNSYI
Munsyi
Abdullah merupakan bapa kesusasteraan moden kerana mampu memperkenal
unsur baru dalam bidang kesusasteraan. Munsyi Abdullah atau nama sebenar
beliau ialah Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi. Beliau dilahirkan pada hari Ahad,
7 Safar tahun 1976 Masihi bersamaan 1211 Hijrah di Kampung Masjid, Melaka iaitu
juga dikenali Kampung Pali oleh orang-orang Keling waktu itu. Kelahiran
Abdullah ini berlaku setelah lapan bulan selepas Inggeris mengambil Melaka dari
tangan Inggeris. Beliau merupakan anak bongsu daripada empat adik beradik seibu
sebapa dan kesemuanya lelaki. Namun begitu, ketiga-tiga adik beradiknya
meninggal dunia semasa kecil. Beliau berketurunan keluarga peranakan Arab dan
India. Ibunya bernama Salamah dan bapanya Syeikh Abdul Kadir.
Pada
usia 11 tahun, beliau telah menerima gelaran “munsyi” yang membawa maksud
“guru” daripada askar Islam di Melaka. Pada usia semuda itu, beliau berjaya
melayakkan diri menjadi guru lantaran kepintaran dan keilmuannya. Lantas beliau
menjadi guru mengajar pelajaran agama kepada askar-askar Islam di Melaka.
Beliau
diberikan nama Abdullah kerana ibunya mengambil nasihat daripada seorang guru
agama iaitu Habib Abdullah Hadad. Nasihat tersebut diberikan setelah ketiga
adik beradik beliau meninggal dunia sewaktu kecil. Munsyi Abdullah mendirikan
rumah tangga sewakru berumur 34 tahun, setelah tujuh tahun belajar dan bekerja
dengan orang-orang Inggeris di Melaka.
Abdullah
meninggal dunia di Jeddah pada tahun 1854 ketika berusia 58 tahun di Jeddah.
Beliau meninggal sewaktu pelayarannya ke Mekah untuk menunaikan fardhu haji
kerana diserang penyakit kolera. Kisah perjalanan perjalanan ini dicatatkan
dalam Kisah Pelayaran Abdullah ke Judahyang tidak tamat. Sejak
kecil, Munsyi Abdullah dididik supaya mementingkan pelajaran. Antara individu
yang memberi pendidikan awal kepada beliau ialah bapa, Neneknya Peri Achi, dan
bapa saudara sebelah ibu, Ismail Lebai dan Muhammad Latif. Bapa dan neneknya
adalah orang yang berpengetahuan. Bapanya telah menerima pendidikan yang cukup
seperti belajar mengaji al-quran, belajar bahasa Tamil dan Arab serta ilmu
kira-kira. Lantaran latar belakang ayahnya yang berpendidikan menyebabkan beliau
turut diajar dengan pelbagai ilmu.
Menurut
Shellabear (1947) Neneknya, Peri Achi seorang guru besar di Pali. Abdullah
ketika itu belum berusia 6 tahun sentiasa bergaul dengan anak-anak yang belajar
mengaji, menulis dan membaca. Secara langsung mendorong minatnya untuk belajar.
Menjelang usia tujuh tahun, Abdullah telah diberikan permainan kalam resam dan
papan loh. Hal ini menyebabkan dia cepat pandai menulis dan membaca.
Munsyi
Abdullah juga mempelajari ilmu kira-kira atas dasar minat beliau ke atas ilmu
tersebut. Abdullah mempunyai minat yang mendalam dalam mempelajari bidang
bahasa. Beliau bukan sahaja belajar Melayu tetapi juga bahasa Tamil dan bahasa
Arab, Bahasa Inggeris, dan bahasa Hindi. Beliau telah mempelajari bahasa-bahasa
tersebut sewaktu beliau sendiri yang mengajar bahasa Melayu kepada
paderi-paderi Inggeris spserti paderi Milne, Thompson dan sewaktu bekerja
dengan Tuan Raffles serta askar-askar Inggeris,. Dalam tahun 1810, ketika
berusia 14 tahun beliau telah menguasai bahasa Melayu, Tamil, Hindustan dan
Arab dengan baik. Beliau pernah belajar bahasa Melayu daripada Datok Sulaiman
dan Datok Astor. Pelajaran Islam dan al-quran pula didalaminya melalui
bimbingan kursus daripada mualim Arab iaitu Mualim Muhyddin.
Beliau
amat dikenali dengan penulisan riwayat hidupnya iaitu Hikayat Abdullah.
Menurut Siti Aisah Murad(1996) Abdullah menyelesaikanHikayat Abdullah pada
3 Mei 1843. Kemudian diterbitkan pada bulan Mac 1891 di Singapura. Pada
permulaan hikayat Abdullah dapat dilihat sikap dan pemikirannya
terhadap kepentingan bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan ilmu pengetahuan yang
lain. Seterusnya Abdullah mengemukakan pandangan terhadap sikap orang Melayu
yang mundur berbanding dengan Inggeris yang maju dan sikap-sikap raja
yang zalim. Persoalan dasar yang mahu diketengahkan oleh Munsyi Abdullah ialah
mengutarakan pandangan dan pendapat kehidupan orang Melayu di negeri Pantai
Timur Semenanjung seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang. Pada tiga belas hari
bulan, iaitu Tahun Baru Cina, pukul 7.30 malam telah berlaku kebakaran di kota.
Semua barang-barang miliknya seperti hikayat, buku dan pakaian. Lantaran
peristiwa tersebut Munsyi Abdullah menghasilkan Syair Singapura Terbakar. Dalam
syair ini, beliau menceritakan berkenaan peristiwa yang dilalui dan dirasai
ekoran berlakunya kebakaran tersebut.
Pada
tahun tahun 125I Hijrah sewaktu di Melaka di Melaka, beliau telah
menterjemahkan Hikayat Panca Tanderan. Hikayat ini merupakan
hikayat berbahasa Hindu yang berjudul Hikayat Kalilah dan
Daminah. Beliau juga telah menyunting “Injil Yahaya” dalam bahasa
Melayu dan menerbitkan sejarah Melayu. Karya penterjemahan
yang lain adalah “Perhimpunan Saudagar-saudagar”. Beliau juga telah memperbaiki
Sejarah Melayu dan Kitab Adat Segala Raja-Raja Melayu dalam Segala Negeri.
Karyanya
dicipta sendiri untuk dinikmati oleh masyarakat. Munsyi Abdullah menggunakan
kaedah yang tersendiri semasa mengarang. Karya beliau diciptakan secara
kronologi iaitu mengikut urutan peristiwa seperti kelahirannya
didahulukan(hikayat Abdullah) dengan perkembangan yang dialami hingga
kematiannya. Begitu juga dalam Kisah Pelayaran Abdullah. Plot
disusun dengan merujuk kepada siri peristiwa dan kejadian yang berlaku
kepada diri sendiri serta alam sekelilingnya.
Sumber
: Siti Aishah bin Murad (1996). Abdullah Munsyi dan masyarakat melayu.
Kuala Lumpur:Dewan bahasa dan Pustaka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan